Αλλάζουν τοπίο τα μέσα μαζικής μεταφοράς – Τι προβλέπει ο σχεδιασμός!

Σε βηματισμό φθινοπώρου μπαίνουν οι αστικές συγκοινωνίες αλλά με αστερίσκο τις υγειονομικές συνθήκες. Οι ενισχυτικές ενέσεις που έγιναν τον περασμένο χειμώνα έδωσαν ανάσες στα μέσα μαζικής μεταφοράς, που δεν παύουν όμως να βρίσκονται στα όριά τους.

Οι περιορισμοί στις μετακινήσεις λόγω πανδημίας δημιούργησαν ασφυκτικές συνθήκες, φέρνοντας στην επιφάνεια προβλήματα που σέρνονται εδώ και μία δεκαπενταετία. Η αλλαγή σελίδας ξεκινάει ακόμα και μέσα στην εβδομάδα με την προκήρυξη του τεράστιου διαγωνισμού για την προμήθεια νέων λεωφορείων. Μπαίνοντας σε φουλ ρυθμούς εν όψει και της έναρξης της σχολικής χρονιάς, ο σχεδιασμός για το πρόγραμμα δρομολογίων στην πλήρη του ανάπτυξη προβλέπει 1.350 οχήματα στους δρόμους της Αθήνας και 550 στη Θεσσαλονίκη.

Τα μέσα σταθερής τροχιάς μπαίνουν επίσης σταδιακά στο χειμερινό πρόγραμμα. Σε αναμονή για την τροχοδρόμηση στη Γραμμή 1 τριών συρμών, που έρχονται από το δίκτυο του μετρό για να δώσουν ανάσα στα δρομολόγια, οι συχνότητες στις ώρες αιχμής φτάνουν τα 6 με 7,5 λεπτά. Η πρώτη σημαντική ενίσχυση θα έρθει με την ολοκλήρωση της ολικής αναμόρφωσης 14 παλαιών συρμών του Ηλεκτρικού, ηλικίας μέχρι και 40 ετών. Η ΣΤΑΣΥ δημοπράτησε το έργο, προϋπολογισμού 86,8 εκατ. ευρώ. Οι πρώτοι ανανεωμένοι συρμοί θα μπουν στις ράγες σε δύο χρόνια.

Στη Θεσσαλονίκη, όπου τον χειμώνα θα κυκλοφορούν διπλάσια λεωφορεία σε σχέση με όσα έβγαιναν στους δρόμους πριν από δύο χρόνια, ο «κωδικός» έως το τέλος του χρόνου ακούει στο όνομα συντήρηση. Σε αναμονή των απαραίτητων εγκρίσεων βρίσκεται ο διαγωνισμός για τη συντήρηση 249 οχημάτων.

Το κουμπί της εκτόξευσης για τα νέα λεωφορεία αναμένεται να πατηθεί από μέρα σε μέρα από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Ολα είναι έτοιμα για τον μεγάλο διαγωνισμό προμήθειας νέων οχημάτων που θα ενισχύσουν τις αστικές συγκοινωνίες σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Πρόκειται για την πρώτη ανανέωση στον στόλο ύστερα από 13 χρόνια, όταν τα υφιστάμενα οχήματα έχουν μέσο όρο ηλικίας σχεδόν 19 έτη.

Η πρώτη φάση του διαγωνισμού, προϋπολογισμού 385 εκατ. ευρώ, αφορά συνολικά 770 νέα λεωφορεία. Από αυτά, 350 θα είναι ηλεκτρικά, 300 συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG) και μόνο τα 120 θα είναι υβριδικής τεχνολογίας. Η ανανέωση μέρους του υφιστάμενου στόλου έχει ενταχθεί στο εθνικό σχέδιο ανάκαμψης, περιλαμβάνοντας εκτός από την αντικατάσταση 220 παλαιών οχημάτων με νέα ηλεκτροκίνητα και την ανάπτυξη δικτύου φόρτισης. Η μεγάλη έκπληξη όμως, θα γίνει στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού, ο οποίος θα φτάσει τα 1.300 νέα οχήματα.

Προς αυτή την κατεύθυνση, βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη η προετοιμασία και για τη δεύτερη φάση του τεράστιου διαγωνισμού, στην οποία δεν αποκλείεται ακόμα και το σύνολο της προμήθειας, που θα προσεγγίζει τα 500 οχήματα, να αφορά στο 100% ηλεκτροκίνητα λεωφορεία. Μέσα στον Οκτώβριο, το υπουργείο θα προκηρύξει διαγωνισμό πρόσληψης συμβούλου, ο οποίος και θα «τρέξει» την απαραίτητη μελέτη σκοπιμότητας.

Πρόκειται για ένα απαιτητικό παζλ, στο οποίο κεντρικό ρόλο θα παίξει ο σχεδιασμός για την τοποθέτηση των ταχυφορτιστών, ώστε και να «κουμπώσουν» με το δίκτυο ενέργειας – οι συζητήσεις έχουν ήδη ξεκινήσει – αλλά και να εξυπηρετούν τις διαδρομές και την κυκλοφορία εντός της πόλης. Το επικρατέστερο σενάριο περιλαμβάνει την εγκατάσταση ταχυφορτιστών επάνω στις διαδρομές των λεωφορείων, κυρίως σε αφετηρία και τέρμα, όπου τα οχήματα κάνουν ούτως ή άλλως στάση. Εκεί θα φορτίζουν, ώστε να «κερδίζουν» επιπλέον χιλιόμετρα.

Recommended For You